Solaris 80 RS

[:nl]De Solaris 80RS is ontworpen voor langdurig cruisen op blauw water. Bijzondere betekenis hebben de royale ruimtes boven en benedendeks. Voor de dinette is een unieke omgeving ontwikkeld, waaronder de machinekamer, terwijl boven de koetsdakramen rondom uitzicht op zee en natuurlijk licht bieden waardoor het interieur sprankelt.
De interieurindelingen van de eerste twee jaren 80 kennen verschillende uitvoeringen. In romp 01 is de passagiershut van de eigenaar achter, terwijl deze in romp 02 naar voren is. Wat de keuze ook is, de boot zal worden ingedeeld met 4 dubbele hutten, elk met een eigen badkamer en douche en de hutten voor schipper en bemanning zullen ook worden uitgerust met een aparte badkamer en douche.
Aan dek is de boot extreem schoon en ergonomisch, een gevolg van de complexiteit van het project dat leidde tot het ontwerpen van een cockpitlijn op één verdiepingsniveau.
Er zijn twee verschillende versies van de trapopgang: centraal met 2 tafels of offset met één tafel. De roercommando- en zeilmanagementruimte is duidelijk gescheiden van de ontspanningsruimte. Het achterdek is extreem breed met toegang tot de tendergarage.[:en]The Solaris 80RS was conceived for extended blue water cruising. The generous areas above and below deck have particular significance. A unique environment has been developed for the dinette, below which is the engine room, while above, the coachroof windows provide all-round sea views and natural light that makes the interior sparkle.
The interior layouts of the first two 80’s have different versions. In hull 01 the owner’s stateroom is aft while in hull 02 it is forward. Whatever the choice, the boat will be laid out with 4 double cabins, each with its own en-suite bathroom and shower and the skipper and crew cabins will also be equipped with separate bathroom and shower.
On deck, the boat is extremely clean and ergonomic, a consequence of the complexities of the project that led to design a cockpit line on one floor level.
There are two different versions of companionway entrance: central with 2 tables or offset with one table. The helm command and sail management area is clearly separated from the relaxation area. The aft deck is extremely wide with access to the tender garage.[:]